2020. 11. 7. 19:43

2021학년도 EBS 수능완성 22쪽 2번

20049-0018

 

-----

There are multiple views of the learner in theories of congnition, just as there are mltiple theories of the nature of art. Some portray the learner as a lone individual trying to make sense of a work of art or, for that matter, the world. Others picture learners as living within a social or cultural context from which knowledge derives its meaning. Such different views of the learner have consequences for teaching the arts. At the same time, if works of art are to be understood in terms of their social and cultural origins and purposes, then it would make sense to integrate the knowledge of the artwork into those subjects, such as the social studies or history, where knowledge of the artwork into those subjects, such as the social studies or history, where knowledge of the culture and society is collaterally provided. But if works of art are thought of as autonomous structures whose meaning is set by the artist, where there is one "objective" or "right" interpretation, independent of its social context, then it might make more sense to pair this conception of art with the view of the learner as lone individual.

* collaterally 나란히

 

-----

There are multiple views of the learner / in theories of congnition, / just as there are mltiple theories of the nature of art.

학습자에 대한 여러 견해들이 있다 / 인지 이론에서 / 예술의 본질에 대한 여러 이론이 있는 것과 마찬가지로

 

Some portray the learner / as a lone individual / trying to make sense of a work of art or, for that matter, the world.

일부는 학습자를 묘사한다 / 홀로 존재하는 개인으로 / 예술을 이해하려고 노력하는 / 또는 세계를

 

Others picture learners / as living within a social or cultural context / from which knowledge derives its meaning.

다른 견해는 학습자를 묘사한다 / 사회나 문화적 상황 속에 살고 있는 것으로 / 지식이 그 의미를 도출하는

 

Such different views of the learner / have consequences for teaching the arts.

그러한 학습자에 대한 다른 관점은 / 예술을 가르치는 결과를 가진다

 

At the same time, / if works of art are to be understood / in terms of their social and cultural origins and purposes, // then it would make sense to integrate / the knowledge of the artwork / into those subjects, / such as the social studies or history, / where knowledge of the culture and society is collaterally provided.

그와 동시에 / 만약 예술 작품이 이해된다면 / 그들의 사회와 문화적 기원과 목적의 관점에서 // 통합하는 것이 이치에 맞을 것이다 / 예술 작품에 대한 지식을 / 그러한 과목에 / 사회학이나 역사학과 같이 / 문화와 사회에 대한 지식이 나랑히 제공되는 /

 

But / if works of art are thought of as autonomous structures / whose meaning is set by the artist, / where there is one "objective" or "right" interpretation, independent of its social context, / then it might make more sense / to pair this conception of art with the view of the learner as lone individual.

하지만 / 만약 예술 작품이 자율적인 구조로 여겨진다면 / 그 구조의 의미는 예술가에 의해 결정되는데 / 그 자율적 구조는 사회적 상황과 독립적으로서 객관적 혹은 올바른 해석이 있는 것이고 / 그러면 더 이치에 맞을 수 있다 / 홀로 존재하는 개인으로서의 학습자의 관점인 예술 개념과 결합하는 것이

 

-----

* congnition  인지, 인식

* portray  묘사하다, 그리다

* context  상황, 환경

* derive  도출하다

* integrate  통합하다

* autonomous  자율적인, 자치의

* structure  구조, 구성

* objective  객관적인

* interpretation  해석

* pair  결합하다, 한 쌍이 되다; 한 상

* conception  개념

 

-----

예술의 본질에 대한 여러 이론이 있는 것과 ㅁ꼭 마찬가지로 인지 이론에서도 학습자에 대한 여러 견해가 있다. 일부 견해들은 학습자를 예술 작품을, 또는 마찬가지로 세계를 이해하려고 노력하는 홀로 존재하는 개인으로 묘사한다. 다른 견해들은 학습자를 지식이 그 의미를 도출하는 사회적 혹은 문화적 상황 안에서 살아가고 있다고 묘사한다. 학습자에 대한 그러한 서로 다른 견해는 예술을 가르치는 데 영향을 미친다. 그와 동시에, 예쑬 작품이 그것들의 사회적, 문화적 기원과 목적의 관점에서 이해될 수 있다면, 그럴 경우 예술 작품에 대한 지식을 사회학이나 역사와 같이, 문화와 사회에 대한 지식이 나란히 제공되는 그런 과목에 통합하는 것이 이치에 맞을 것이다. 그러나 만약 예술 작품이, 그 의미가 예술가에 의해 결정되고, 사회적 상황과 무관하게 하나의 '객관적' 혹은 '올바른' 해석이 있는 자율적 구조로 여겨지면, 그럴 경우 이러한 예술 개념을 홀로 존재하는 개인으로 학습자를 바라보는 관점과 결합하는 것이 더 이치에 맞을 수도 있다.

 

-----

소재: 학습자와 예술을 바라보는 여러 인지적 견해

요약: 인지 이론에서는 학습자를 세계를 이해하려고 홀로 존재하는 개인으로 묘사하기도 하고, 자식이 그 의미를 도출하는 사회적 또는 문화적 상황 안에서 살고 있는 존재로 보는 여러 견해가 있는데, 예술 작품도 예술가에 의해 홀로 작업된 결과물로 보거나 사회적, 문화적 상화으이 산물로 보는 견해가 있다.

 

원전출처: Arthur D. Efland. 2002. <Art and Congnition: Intergrating the Visual Arts in the Curriculum>. Teachers College Press. p.10

 

 

Posted by EduDay

 


본 블로그는 공정 이용(Fair-use) 원칙에 따라 운영됩니다. 본 블로그에 있는 정보는 비영리적·비상업적인 목적으로 사용되어야 하며 교육적이고 공익적인 목적으로만 사용해야 합니다. 공정 이용 원칙에 벗어나 비영리적이고 공익적인 목적에서 벗어난 이용은 금지됩니다.